Навчання фотомайстерності

З чого зазвичай починається навчання фотомайстерності? У багатьох людей це буває так: “Ура! Нарешті відбулося! У Вас з’явився фотоапарат!”

Ви хотіли його. Ви мріяли про нього. Або просто доля піднесла вам несподіваний сюрприз у вигляді коробочки з кнопочками та скельцями.

Навчання фотомайстерності в решті решт дозволить вам створювати такі світлини!

І Ви починаєте знімати. Всі поспіль. Але через деякий час розумієте, що те, що ви знімали, не задовольняє вас. До того ж не викликає захоплення, а часом просто схвалення у оточуючих. Та й самі Ви розумієте, що якось не так уявляли результати фотографічної діяльності. Більшість у цьому місці моєї розповіді можуть припустити фразу “Ось зараз настав саме той час, коли потрібно повчитися” і мають рацію лише частково. Насправді вже трохи пізно, хоч, звичайно, не все втрачено.

Головне – не розчаруватися у процесі!

Сучасна фототехніка, хоч і орієнтована полегшення життя фотографа, є дуже складною у сенсі керування. Готові програми “наведи і натисні” (point-and-shoot) розраховані на деякі стандартні умови, при відхиленні яких перестають поратися з покладеними на них функціями. І ось складається ситуація, коли порівнюючи ілюстрацію з книги або інструкції до камери з результатами своєї зйомки, Ви розумієте, що Ваші кадри явно поступаються тим, що “обіцяли”. А, як відомо, розбіжність очікуваного та отриманого – прямий шлях до розчарування.

Що ж робити? Звичайно ж розпочати навчання фотомайстерності! Щоб не бути розчарованим, щоб отримувати задоволення від процесу зйомки та результатів!

Відповідь очевидна – вчитися фотомайстерності! Звичайно, в наш час повсюдної доступності інтернету, звідки можна завантажити всілякі підручники різних рівнів, резонним буде питання “а навіщо, власне, вчитися в когось, коли можна прочитати в книзі?” Але тут яка справа, прочитати, розглянути картинки і, головне, зрозуміти як все було зроблено зможе людина, яка має навички. А доступні новачкам книги “для чайників” являють собою практично узагальнений переказ інструкцій до фотокамер. У цьому полягає головний, на мій погляд, парадокс навчальної літератури з фотографії.

У спілкуванні з учителем велику роль грає можливість бути як спостерігачем, так й учасником процесу.

Як відомо, теоретичні навички без їхнього практичного застосування швидко забуваються. І навпаки, свіжоотримані відомості, застосовані практично стають зрозумілими і закріплюються на підсвідомому рівні як стереотипи поведінки. До того ж, якщо виникають якісь питання, відповіді на них можна отримати одразу ж, а не відкладати до виявлення в інших підручниках, форумах чи розповідях знайомих.

Ще одним плюсом занять з учителем є те, що немає необхідності придбання супутньої техніки (спалахи, фони, стійки, розсіювачі тощо), що дуже суттєво скорочує бюджет заходу. При цьому на техніці, що є в студії, можна випробувати всі прийоми і отримати необхідні навички.

Насамкінець хочу зупинитися на ще одному важливому питанні, яке, якщо бути точним, мало б бути першим. У мене все ж таки є ще надія, що здоровий глузд і досвід інших людей зможуть перемогти наш менталітет.

Кілька слів про вибір техніки.

Фотокамера, якщо це не дешева мильниця, стоїть багато та купується не на тиждень. На неї покладаються певні очікування щодо якості знімків, зручності використання тощо. А як непоінформована людина може зробити непростий вибір? Адже віна не знає нюансів! І тут “на допомогу” приходить його величність маркетинг… Він надає цілу низку ведмежих послуг недосвідченому споживачеві, втягуючи його в гонку мегапікселів, кратності зуму та інших “фішок”, розмірами яких можна помірятися, при цьому не кажучи ні слова про те, що конкретно отримає чи втратить людина, пішовши на компроміси задля задоволення свого его!

Є ще охочі допомогти. Це – продавці. Не розглядатимемо докладно їх морально-етичні мотиви. Скажімо лише, що рідко, на превеликий жаль, вкрай рідко, консультант, продавець і фахівець – це не три різні людини, а одна! Тому, щоб уникнути засмучення через даремно витрачені гроші та інші неприємні моменти, зверніться за консультацією до практика. Сформулюйте собі і промовте вголос набір цілей і завдань, які Ви збираєтеся вирішувати з допомогою камери. Нехай Вас не бентежить текст виду “фотати дитину, квіти, море. носити з собою, не перевантажуючись. бути готовим упіймати важливий момент. фотографувати птахів” або щось таке. Ви, через недосвідченість, поки що не знаєте що несе в собі цей набір слів, а для професіонала ця інформація відразу створює образ пристрою, здатного виконувати ваші бажання.

Спробуйте, “пограйте”, перш ніж зупинитися у виборі. Звичайно, все вище сказане не звільняє Вас від читання інструкцій, оглядів, підручників та форумів.

Навчайтеся самі, навчайтеся у професіоналів, не зупиняйтеся на досягнутому! Тільки постійне прагнення до досконалості та багато практики зроблять із Вас майстра!